Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Co zažívají a vnímají schizofrenici

Setkávám se s tím, že lidé trpící duševní nemocí a především schizofrenií se za své prožitky často stydí a jsou nešťastní z nepříjemných stavů a přitom je nemají ostatním jak sdělit a vysvětlit, aby byli pochopeni a dostalo se jim

podpory a pomoci, rozhodla jsem se začít opět zapisovat své vnímání, halucinace, myšlenky... zkrátka příznaky patřící k mé nemoci (schizofrenie) a podělím se o ně s vámi ostatními. Jednak proto, abychom věděli, že s těmito problémy nejsme sami, jednak proto, aby si po přečtení ostatní lidé dokázali alespoň trochu představit, co prožíváme. Dodám jen, že Marie i Eliška jsou mé dvě bytosti, které vnímám obě jako součásti mne samé... Jindřiška:

 

Marie se zase zlobí. Fúrie. Je z ní medúza, švihá mě chapadly jako důtkami. Zasloužím si to? Ne. Směje se. Zlověstně, šíleně. Nebojím se, už ne. Je mi nás líto. Zuří. Oživuje les. Skřítci se mi smějí. A blijí červené kapesníky. A souloží. Dětské ručičky vystrkují hlínu z bažiny a dlouhými drápy ji hážou po mně. Je mi zima. Marie fúrie je jízlivá. Drápe mi oči. Fuj, to je hnus. To řekla ona nebo já. Natahuju k ní ruce a ona mi je jemně tiskne, aby mi je vzápětí vyvrátila. Moje větve se odlamují a umírají. Tak jako Eliška. Láme se v kole. Nepláče. Tys to věděla. Těhotný chodník vyvrhl modrobílé balonky. Naděje pro Elišku? Nesnáší mě. Marie zuří: "Eliško, zabiju tě!" volá na mě. Jenže já nechci zemřít. Ale ani zabíjet? Co mi tedy zbývá? Vrátit se na konec a skončit na začátku. Tečou mi slzy. "Odpusť, Marie. Jsem Eliška..." (vím, že se vrátíš).

 

Autor: Jindřiška Vlčková | středa 15.7.2015 11:53 | karma článku: 15,05 | přečteno: 735x
  • Další články autora

Jindřiška Vlčková

Úžasně expresivně vyjádřené zkušenosti mladého muže z toxické psychózy

Toxická psychóza je plná strachu o vlastní život. Začtěte se do poutavého vyjádření stavů mladého muže, které vám přiblíží hrůzu této nemoci. Reálnou hrůzu vzniklou z domněnek, iluzí, spojování nesouvisejících jevů.

26.8.2015 v 9:15 | Karma: 7,72 | Přečteno: 282x | Diskuse| Společnost

Jindřiška Vlčková

Nový přístup ke komunitní péči o duševní zdraví

V těchto dnech se hodně hovoří o reformě psychiatrické péče, ale stále nejsou vidět podstatné změny. Přesto již přilétají první vlaštovky v podobě nových přístupů a aktivit.

12.8.2015 v 17:54 | Karma: 5,64 | Přečteno: 162x | Diskuse| Společnost

Jindřiška Vlčková

Nebe, peklo, ráj...

Ďábla si vytváříme my sami. Je to náš zosobněný pocit viny za činy, které nejsou v souladu s naší podstatou.

11.8.2015 v 11:53 | Karma: 10,00 | Přečteno: 474x | Diskuse| Společnost

Jindřiška Vlčková

Neočekávatelnost některých reakcí při schizofrenii a otázka zneužití schizofrenního stavu okolím

Nedávno jsem sem začala psát o své nemoci. V komentářích pod mým článkem se objevilo zajímavé téma: jsme my schizofrenici opravdu tak nevypočitatelní? Lze zavčas dešifrovat náš stav okolím tak, aby se dalo vyvarovat problémům?

25.7.2015 v 5:29 | Karma: 30,42 | Přečteno: 2598x | Diskuse| Společnost

Jindřiška Vlčková

Studio 27 "zaostřeno na duši"

„Když jsem procházela atakou, dostávala jsem se do takového stavu, kdy jsem vnímala svět úplně nerozlišeně, neexistovaly žádné pojmy, žádné obsahy, neexistovala žádná přesvědčení, nic, co je dobré a špatné."

13.7.2015 v 21:36 | Karma: 8,86 | Přečteno: 421x | Diskuse| Společnost

Jindřiška Vlčková

Dialog

Bože prosím, důvěřuj mi, dal jsi mi svobodnou vůli a zodpovědnost za svá vlastní rozhodnutí. Věř prosím ve mně, v mou sílu převzít následky, v mou naději, se kterou k Tobě vzhlížím, v mou touhu nezneužít Tvého věčného slibu.

6.6.2015 v 10:38 | Karma: 6,94 | Přečteno: 191x | Diskuse| Miniblogy

Jindřiška Vlčková

Tvůj dar přichází

Dej Pane vláhy našim srdcím, tolik nemocným. Nešetři popelem z černých myšlenek, v tírej nám jej něžně do ran,

5.5.2015 v 23:16 | Karma: 5,73 | Přečteno: 175x | Diskuse| Poezie a próza

Jindřiška Vlčková

Beltine (Valpružina noc) a svátek zamilovaných

Posledních pár dní se zdá nabitých magickým významem. Nejvíce čtvrtek a pátek. Jako bychom hledali nějaké dávno ztracené kořeny, vracíme se do náruči přírody při pálení čarodějnic a při líbání pod rozkvetlým stromem. Jsou pro nás tyto symboly pouze matnou vzpomínkou na to, kdo vlastně jsme? Nebo se nám již daří vnímat svou podstatu daleko intenzivněji a začínáme si uvědomovat vzájemnou sounáležitost?

4.5.2015 v 7:52 | Karma: 5,41 | Přečteno: 210x | Diskuse| Společnost

Jindřiška Vlčková

Slza jménem Eliška

Dal jsi mi lásku, tu, co se nevrací. Přijal jsi výměnou mou temnou, beznadějnou duši.

3.5.2015 v 1:35 | Karma: 6,41 | Přečteno: 250x | Diskuse| Poezie a próza

Jindřiška Vlčková

Prostřih

Plameny se zakously do chutného a mladého sousta. Rozhodly se připravit zahradu o decentní přítmí ve stínu plazících se větviček.

30.4.2015 v 0:00 | Karma: 4,68 | Přečteno: 152x | Diskuse| Poezie a próza

Jindřiška Vlčková

Růžový polibek

Mé rty se dotkly růže vetknutédo Tvých vlasů zlatavěse lesknoucích v poledním prašném dni.

29.4.2015 v 0:00 | Karma: 4,45 | Přečteno: 119x | Diskuse| Poezie a próza

Jindřiška Vlčková

Sedadlo nemá místenku

368 a stále klouže. 20:22 už nečeká. Trasa: kdovíkam.

28.4.2015 v 0:00 | Karma: 6,46 | Přečteno: 358x | Diskuse| Poezie a próza

Jindřiška Vlčková

Ledové sochy plné nadějí

Tolik barevná je obloha s duhou za zády, kam dívá se? Na konec tunelu?

27.4.2015 v 0:00 | Karma: 4,70 | Přečteno: 119x | Diskuse| Poezie a próza

Jindřiška Vlčková

Podrážka

Nevlezeš se Do mých bot, Jsou prochozené až hrůza.

26.4.2015 v 1:52 | Karma: 6,68 | Přečteno: 151x | Diskuse| Poezie a próza

Jindřiška Vlčková

Pěšinka

Vítr sčesal, co jsem ještě nestihla, pozval jaro a doušky plnými až k zalknutí pil i přes můj odpor.

20.4.2015 v 7:57 | Karma: 5,43 | Přečteno: 111x | Diskuse| Poezie a próza

Jindřiška Vlčková

Nezraď

neZraď...

23.3.2015 v 0:00 | Karma: 3,84 | Přečteno: 122x | Diskuse| Miniblogy

Jindřiška Vlčková

Láska

Nemohu se dívat Bohu do očí, je tak daleko a přece dlí v mých rukou, prstech, touze.

22.3.2015 v 21:51 | Karma: 5,08 | Přečteno: 225x | Diskuse| Poezie a próza

Jindřiška Vlčková

Chci Tě

Chci Tě...

22.3.2015 v 3:22 | Karma: 5,33 | Přečteno: 91x | Diskuse| Poezie a próza

Jindřiška Vlčková

Lék na duši

Kdo mne přesvědčil, že se mám sama sebe bát? Nejspíš jen já sama. Tak se mi to zdálo docela hloupé. Je mi to k něčemu? Přestala jsem se třást jak ratlík a rozervala hruď. Teplá, temně rudá krev vyvrhla všechny pochyby a vytvořila ze mne bezkrevnou schránku. Čím ji naplním? Můžu si vybrat? Který život vdechnu do potemnělých buněk? Čím naprogramuju čipy, které implantuju pod kůži? Který lék rozpustím ve sklenici a nechám jej ovládnout všechny neurony? Kdo jsem, že si můžu nechat diktovat, co mám cítit?

21.3.2015 v 6:02 | Karma: 5,10 | Přečteno: 215x | Diskuse| Společnost

Jindřiška Vlčková

Prstové mlčení

Prstové mlčení...

21.3.2015 v 0:00 | Karma: 0 | Přečteno: 69x | Diskuse| Miniblogy
  • Počet článků 99
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 268x
Jindřiška Vlčková (1977). Během imaginární přípravy na život vystudovala Audiovizi (scénáristika, režie, kamera) a v následné kruté schizofrenní zkušenosti i Sociální pedagogiku. Od té doby balancuje neustále na hraně mezi realitou a fikcí, propadlá bludu o vnitřní svobodě. Věčná teoretička, která  své novoty hned zkouší v praxi, aby měla jistotu, že opravdu nefungují. Miluje, že miluje, protože to jediné má v životě opravdu smysl. Je autorkou projektu Dialogy s Duší (www.dialogysdusi.cz), pracuje v destigmatizačním projektu Studio 27 "zaostřeno na duši" pod Fokusem Praha, ve společnostech Dobré místo a ČSDZ a stále tvoří. Až se někdy ocitne na odpočinku v léčebně, už o ní neuslyšíte, ale do té doby bude všechny inspirovat.

Seznam rubrik

Oblíbené články

Oblíbené blogy

Oblíbené stránky