Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Lék na duši

Kdo mne přesvědčil, že se mám sama sebe bát? Nejspíš jen já sama. Tak se mi to zdálo docela hloupé. Je mi to k něčemu? Přestala jsem se třást jak ratlík a rozervala hruď. Teplá, temně rudá krev vyvrhla všechny pochyby a vytvořila ze mne bezkrevnou schránku. Čím ji naplním? Můžu si vybrat? Který život vdechnu do potemnělých buněk? Čím naprogramuju čipy, které implantuju pod kůži? Který lék rozpustím ve sklenici a nechám jej ovládnout všechny neurony? Kdo jsem, že si můžu nechat diktovat, co mám cítit?

Přestaňte mne považovat za nesvéprávnou. Přestaňte mne stále tak úpěnlivě chránit. Před kým vlastně? Nejspíš před vámi samými. Tvrdíte stále, že vás neznám, že vůbec nevím, že chcete jen mé dobro. A že je to právě hluboká láska, která vás nutí mi zakazovat vám věnovat své srdce. Prý bych jednou litovala. Snad brzy. Prý si neumím představit ty konce. Prý nejsem způsobilá na to, abych domyslela všechny důsledky a mohla se sama rozhodnout, jestli tohle chci podstoupit či ne. A je to tedy láska, ze které takto jednáte? Nebo pouhé sobectví? Neochota přiznat mi vlastní srdce a rozum? Není to snad pouhá fikce o tom, že víte, co chci a co ne? A že máte právo mi bránit se zničit, pokud o to stojím?

 

Nejste na to zvyklí. Na lidi, kteří tolik chtějí cítit, že každý okamžik je pro ně zásadní a tedy každý, kdy jsou donuceni potlačit své city, je pro ně holým utrpením. Ale víte, kolik nás je? Myslíte, že nevíme, co v sobě nosíme? Že necítíme lásku ke každé vteřině, i když je naše situace sebeabsurdnější? Že nedokážeme opravdově žít jen proto, že nám tvrdíte, že to vůbec není možné? Myslíte si, že vám uvěříme? Ne, ani na chvíli. Nikdy.

 

Nechte mne prožívat své sny. Nechte mne rozdávat vám sama sebe proto, že to tak chci, i když moc dobře vím, že riskuju vše. Je mi jedno, co si o sobě sami myslíte nebo co si o vás myslí okolí. Já na vás nevidím nic špatného, i když třeba ubližujete sobě nebo okolí. To neznamená, že to schvaluju, to ani náhodou a vždy vám to od plic řeknu. Ale znamená to, že vás dokážu milovat takové, jací jste bez ohledu na to, jak urputně se mi snažíte dokázat, že už jen pouhou svou přítomností tady na světě mi neskutečně ubližujete. Dovolte mi přiblížit se a držet vás za ruku, když zrovna pláčete. Dovolte mi vzdálit se a z odstupu sledovat, jak se radujete, když se zrovna cítíte milovaní, třebaže ne ode mne. A hlavně – dejte mi ten nejkrásnější dárek, vaše vyznání lásky tím, že si sami dovolíte lásku cítit, ať už ke komukoliv nebo dokonce ke všem. Že si dovolíte hluboce milovat každou chvíli, každý projev života i sami sebe.

 

 

Autor: Jindřiška Vlčková | sobota 21.3.2015 6:02 | karma článku: 5,10 | přečteno: 215x
  • Další články autora

Jindřiška Vlčková

Úžasně expresivně vyjádřené zkušenosti mladého muže z toxické psychózy

Toxická psychóza je plná strachu o vlastní život. Začtěte se do poutavého vyjádření stavů mladého muže, které vám přiblíží hrůzu této nemoci. Reálnou hrůzu vzniklou z domněnek, iluzí, spojování nesouvisejících jevů.

26.8.2015 v 9:15 | Karma: 7,72 | Přečteno: 282x | Diskuse| Společnost

Jindřiška Vlčková

Nový přístup ke komunitní péči o duševní zdraví

V těchto dnech se hodně hovoří o reformě psychiatrické péče, ale stále nejsou vidět podstatné změny. Přesto již přilétají první vlaštovky v podobě nových přístupů a aktivit.

12.8.2015 v 17:54 | Karma: 5,64 | Přečteno: 162x | Diskuse| Společnost

Jindřiška Vlčková

Nebe, peklo, ráj...

Ďábla si vytváříme my sami. Je to náš zosobněný pocit viny za činy, které nejsou v souladu s naší podstatou.

11.8.2015 v 11:53 | Karma: 10,00 | Přečteno: 474x | Diskuse| Společnost

Jindřiška Vlčková

Neočekávatelnost některých reakcí při schizofrenii a otázka zneužití schizofrenního stavu okolím

Nedávno jsem sem začala psát o své nemoci. V komentářích pod mým článkem se objevilo zajímavé téma: jsme my schizofrenici opravdu tak nevypočitatelní? Lze zavčas dešifrovat náš stav okolím tak, aby se dalo vyvarovat problémům?

25.7.2015 v 5:29 | Karma: 30,42 | Přečteno: 2598x | Diskuse| Společnost

Jindřiška Vlčková

Co zažívají a vnímají schizofrenici

Setkávám se s tím, že lidé trpící duševní nemocí a především schizofrenií se za své prožitky často stydí a jsou nešťastní z nepříjemných stavů a přitom je nemají ostatním jak sdělit a vysvětlit, aby byli pochopeni a dostalo se jim

15.7.2015 v 11:53 | Karma: 15,05 | Přečteno: 735x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Maďarský zákon o svrchovanosti dráždí europoslance, mají „vážné obavy“

24. dubna 2024

Nový maďarský zákon o svrchovanosti, který má bránit zásahům zvenčí do národní politiky, v rezoluci...

Loňské závody ve Špindlu řeší policie, lyžaři už plánují další. Ještě dražší

24. dubna 2024

Premium Zatímco se detektivové protimafiánského útvaru NCOZ zabývají podezřením na dotační podvod v...

Biden podepsal miliardy, Kyjev hned dostane munici HIMARS a obrněnce Bradley

24. dubna 2024  17:16,  aktualizováno  19:44

Sledujeme online Americký prezident Joe Biden dnes po několikaměsíčním schvalování v Kongresu podepsal zákon...

VIDEO: Plamenů se nezalekli. Američané pomáhali, dokud řidiče nevytáhli

24. dubna 2024  19:33

Starší řidič ve čtvrtek u americké Minnesoty sjel z dálnice a narazil do sloupu veřejného...

  • Počet článků 99
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 268x
Jindřiška Vlčková (1977). Během imaginární přípravy na život vystudovala Audiovizi (scénáristika, režie, kamera) a v následné kruté schizofrenní zkušenosti i Sociální pedagogiku. Od té doby balancuje neustále na hraně mezi realitou a fikcí, propadlá bludu o vnitřní svobodě. Věčná teoretička, která  své novoty hned zkouší v praxi, aby měla jistotu, že opravdu nefungují. Miluje, že miluje, protože to jediné má v životě opravdu smysl. Je autorkou projektu Dialogy s Duší (www.dialogysdusi.cz), pracuje v destigmatizačním projektu Studio 27 "zaostřeno na duši" pod Fokusem Praha, ve společnostech Dobré místo a ČSDZ a stále tvoří. Až se někdy ocitne na odpočinku v léčebně, už o ní neuslyšíte, ale do té doby bude všechny inspirovat.

Seznam rubrik

Oblíbené články

Oblíbené blogy

Oblíbené stránky